CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 8, 2008

citer peti sejuk

Raya sakan gak sebab tahun ni suh mak & abah aku rilek kat umah, jgn masak2 sgt. Bukan apa, abah punya perangai, suka shopping beli barang2 utk peti ais, sampaikan peti ais kat umah walaupun ada 2 ketul (boleh masuk Sukri.....), pun selalunya tak mau muat semua isi perutnya. Selalunya, yg jadi mangsa, kita org lah, jadi penguatkuasa majlis bandaraya, tgk apa yang expired. Yang paling happy, kucing2 (ada 13 ekor semuanya), sbb ikan, daging atau ayam2 yang agak lama, aku rebus atau goreng. Cukup buat stok utk diorg makan selama seminggu. Kalu korg tgk kucing2 kat umah aku, mmg menggiurkan sebab depa ni pandai jaga diri. Tak der kutu, tak der kurap, bulu cantik ajer. Bedak sejuk atau apa2 krim kecantikan pun tak pernah pakai, apa lagi masuk salon utk wat rebonding. Yang paling best, kalau demam, pandai lak depa cari daun2 ubat sekitar umah....aku pun pelik sebab depa sentiasa cun dan gebu....

Berbalik tentang citer peti ais, siap sound kat abah sebab stok dalam tu cukup utk bawak pot luck gi masjid dan wat tukar2 juadah dengan jiran2. Nasib baik lah abah dengar cakap aku sebab kebetulan lak, sehari sebelum raya, kan hari wukuf, so kitaorg posa. Dan cuaca panas terik, jadi mmg abah tak kuar shopping barang dapur. Macam citer Musang Berjanggut, aku ngan mak korek2 brg2 dalam peti ais.......banyak weiiiiii.........then lepas tu baru fikir nak masak apa......

Natijah citer peti ais ni......bila aku fikir balik, patutlah aku punya perangai pun sama dua kali lima macam mak dan abah aku.......suka beli barang, kononnya nak buat stok. Kalau kat kolej, selalunya yang jadi mangsa utk habiskan brg2 mknn aku...apa lagi, budak2 lah.... tapi ni bila tgh cuti semester....kalau tak monyet atau ungka yang kerap dtg bertandang di balkoni, kucing2 pun aku suh dtg habiskan apa2 yg patut........

Morale of the story: Contohi kak shibam . Bijak berbelanja di musim perayaan dan cuti sekolah.....Ehhhh, aku pun bijak jugak berbelanja, cuma terlebih sikit ajerrr........

1 comments:

Unknown said...

syabas, tahniah, bgus2, akhirnya kak wok dah berjaya mengupdate blognye, tak lama lah wei rejim menurunkan berat badan ni 3 bulan jer. sabar ek